10/03/2006

Spårnings dax igen...

Det har blivit mycket spårande i det sista. I går spårade Lady med cockern Tindra. I dag var både Selma och Lady med ut och spårade med Jakt Golden Lukas.
Vi åkte i väg ut på åkern och lade ett skogs spår med en vinkel till Lady och två pinnar hon skulle markera, tydliga snitslar för mig att följa.
Hon var mycket nogrannare nu och tog bägge markeringarna. Jag hade fortfarande bara vanligt koppel på henne för hon måste lugna sig något mer innan jag börjar med spårlinan.

Selma fick ett spår ut på åkern med tre vinklar och fyra markeringar (hon missade en markering,jag tog upp den) men var förövrigt duktig i vinklarna. Det var den sista markeringen hon missade, tyckte det verkade som att hon blev ivrigare och ivrigare. Antagligen för att hitta slutet. (Jag gjorde ett längre spår än vad vi brukar.)

Lukas hade klarat sitt bra också, någon liten miss i mitten men annars ok. Han spårade på åkern.

Efter det gjorde vi lite träning med dummies. Jag tyckte det var riktigt roligt för Birgitta och Lukas går på kurs nu och jag fick mycket tips när det gäller Lady i hur jag skall träna henne. Hon tyckte det var skoj men blev snabbt trött i huvudet. Inte så konstigt det var ju mycket nya moment för henne.

Vi gjorde lite sök i skogen också, tyckte att Selma var duktig där (hon kan ibland vara osäker om hon skall leta för långt bort ifrån där man står.) I början gjorde hon så men hon fick upp letandet riktigt bra till slut.

För Lady kom det lite mer naturligt men hon tjuvade ibland när det var Selmas tur(skall ha en skruvkrok med nästa gång) , mest i slutet när hon var mentalt fulltstimulerad.
Sen gjorde vi platsläggning och inkallningar. Lady med och utan handtecken, Selmas inkallning med ställade. Det gick hyfsat tills Lady fick fnatt och bara tyckte att hon skulle springa och busa med allt och alla.

Ladys största problem är att hon ljudar mycket hon skall ju vara tyst i utföradet av alla momenten. Jag måste ta tag i det ordentligt om vi skall kunna tävla.

Selma är mer säker men måste motiveras varför hon skall flänga med fart när man lika gärna kan lunka och göra samma sak.

Birgitta tyckte det var bra med störningen ifrån andra hundar när Lukas skulle utföra eller vara passiv.

Vi bestämde att detta gör vi fler gånger, jag längtar redan för det var riktigt rolig. I morgon är det Selmas agility. Jag har tyvärr inte hunnit träna denna veckan men jag tror det går bra. Skall träna mycket slalomingångar och att jag är till vänster om henne i slalomet.
Så klart även det som de visar på kursen.