10/07/2006

Rally Lydnad i Ösregnet....

I dag var vi och provade på Rally Lydnad. Det var roligt men mer krävande en vad jag trodde.
Man skall lösa uppgifter som står på lappar med jämna mellanrum. Det kräver focus hela tiden av hunden. Hunden skall dessutom vara kopplad hela tiden i första klassen, det var klumpigt när man gjorde en Tysk vändning och liknande.
Hoppas att brukshund klubben i Hlm tar till sig informationen på denna sport så att man kan börja lära sig mer om den på en kurs.

Efter att vi kom hem har bägge hundarna fått ligga och fundera över sina hund liv och de verkar som att de tyckte det var den alldeles rätta saken. I morgon skall vi träffas med Cockergänget. Denna gången skall vi vara i skogen med social samvara, utbyte av funderingar och svamp plockning. Fika skall vi såklart också göra.

Vi åkte kl 7.15 på morgonen(kursen började9.00) kom hem 15.00 och jag kan säga att jag funderar mer och mer om det inte är dax för körkort snart. Det öste ner, det var uppehåll sen regnade det lite och till slut började solen skina.

Ibland brukar jag fundera på en sak som händer ofta. Selma som ´bara´är en blandis tycker alla är jätte söt. Tre olika personer var bara tvugna att komma fram och klappa och fråga vad det var för ras i dag. Medans Lady inte fick någon beundrare. Lite söt tycker jag allt att lilla gumman är också, men jag måste hålla med Selma är gosig nallebjörn.

Lady fick ha på sig sin regnoverall och hon brydde sig inte det minsta om den, Selma tittade och luktade misstänksamt på henne och undrade om det verkligen var Lady som fanns där under. När hon såg att det var Lady var det ok.
Lady trampade ur bakbenen hela tiden, på frambenen hade jag satt fast med gummiband(hon bara gick på ändå). Jag skulle vilja hitta en regnoverall till cockrar någonstans.

Måste tillägga: jag fick kontakt med en tjej i från brukshundklubben som berättade att de är ett gäng som brukar spåra en gång i veckan. Jag fick gärna följa med så nu skall jag ta och ringa henne i morgon så att vi kan få ännu mer tips och stöttning i våran spår karriär. Jag vill ju att Lady skall bli duktig så att vi kan tävla.(vet att hon är duktig, men matte måste lära sig mer.)