10/01/2006

Hovdala en perfekt Söndags utflykt..

I dag har Selma för första gången spårat när någon annan än jag lade ut spåret och det gick hur bra som helst. Novac klarade sitt spår utmärkt också till Veronikas belåtenhet.
Hon är jätte duktig faktisk, funderar lite på om man kanske skulle satsa lite mer på sådant med henne. Då är det ju bara bra om hon inte är för snabb utan är noggran.
När vi hade börjat gå hemmåt så kom jag så klart på att kopplet vore inte helt fel om man hade med sig. Då visade det sig att Selma kanske är en liten sök hund också för vi började gå ut på åkern och då lade sig Selma ner på ett ställe, jag fattade ingenting(hade inte sagt något), då visade det sig att där låg kopplet. Då fick hon beröm Selma Pelma.




Lady fick följa med lite senare på Hovdala tur med svamplockarna ´mig´ själv och son+mamma. Vi hittade hur mycket svamp som helst och Lady älskade att springa omkring i skogen.
Hon hittade till och med en swimmingpööl mitt inne i skogen.
(Skönt med en liten svalkande bad stund tyckte hon) och kunde inte alls förstå varför Zita inte också kunde få ta sig ett bad.
När vi plockat färdigt svampen så satte vi oss på ett rast ställe och tittade ner mot Finjasjön. Det var jätte mysigt, ingen vind och fullt solsken.
Lady ville utforska lite i ko hagen men kossorna syntes inte till.
Det enda hon såg var en svamp plockare på långt avstånd.

Tjejen var jätte duktig och höll sig hos oss hela tiden (inte så konstigt kanske vi satt ju och åt). Hon var bara tvungen att skälla lite när det kom förbi ett par i backen. Tänkte jag skulle börja visa henne innan hon ser själv så kanske hon slutar med skällandet. Hon har blivit bättre men det är en bit kvar.

När vi kom hem fick Selma en snabb kiss runda och nu väntar de på att vi skall ut på en sista kvällspromenad. Skall bara träna lite läggande under gång med dem vid tv-n i kväll.


Jag såg att reglerna för lydnads klass 1 ändras 1 januari nästa år.
Hade varit bra om Lady klarat ett första pris innan dess.