10/12/2006

Skööön skogsrunda...

Det har hänt mycket den sista tiden(för mycket.)
I Söndags var vi på Söderåsen och plockade svamp med cockergänget (Min uppfödare, mammas uppfödare och Arja och Hilkka Anika fattades) , jag och Lady och Zita och mamma.
Vi gick genom skogen lite på grusvägar lite på små stigar, vi fikade och jag slängde lite med dummies som jag hade med mig. Rådjur fanns det gott om kan jag säga och Lady var ju inte sen att följa efter hon skallade i höganskyn så de andra undrade vad det var som lät. Två gånger skulle hon efter det lilla monstret. Jag gömde mig så när hon till baka var hon spak och var som klistrad vi mig ett tag ,sen var hon sitt vanliga lilla jag igen.
På bilden från Vänster: Zack,Ladys syster Ella,Zita,Bakom Lady Sara och Lady.


Selma spårade med Novac och Grim på morgonen.
Det gick så där, Hon tog första vinkeln men sen började hon virra så jag fick hjälpa henne med den vinkeln, då satte hon fart igen och hittade slutet.

När vi kom hem ifrån Söderåsen tog vi det lugnt men sen fick jag för mig att NU minsann skulle Selma spåra bättre.
Jag gick ut Selmas spår igen på en äng (ett U) och satte fler klädnypor så att jag lättare skulle hitta om hon skulle börja virra igen. konstigt nog gjorde hon nästan likadant igen, fram till första vinkeln utmärkt, fram till andra vinkeln bra sen blev det virr varr igen. Jag fick leda leda henne rätt och hon var på det igen och tog alla markeringar och slutet bra.
Nästa gång får det bli ett u i skogen (det har hon gjort förr och ett L till att börja med på ängen.)

Jag lade ut Ladys spår med början i skog, ut på en äng, en vinkel och med två markeringar.Hade satt upp första klädnypan och tänkt ut vart jag skulle lägga det när jag ser något gult (KANTARELLER) då avbröt jag och plockade det blev tre bajspåsar sprängfyllda och bara en liten del av skogen kvar att lägga spår på. Så då började jag lägga ut spåret.

Lady är tar det inte lugnt när hon skall spåra och öser iväg så det gäller att dämpa och åter dämpa farten. hon flänger fram i hundra tio, men på något vis denna gången så tog hon bägge markeringarna, fick lte hjälp vid vinkeln, fortsatte fram till slutet och verkade faktiskt lite mera trött och skulle inte vidare på en gång.

I Måndags hade Lady det roligt på Hovdala med en ny liten cocker tjej Agnes + Tindra och Zita.
Vi hade bestämt att vi skulle spåra Tindras Matte och jag men ändrade det till busdag i skogen när vi blev några fler. Det tar ju längre tid att lägga spår till fyra istället för två och det var de som hade tider att passa. Lady tyckte det var roligt och jag tyckte det var roligt att se en lika galen cocker som henne. Vi pratade om våra cockrar om det där med att tjuva en smörgås om inte Matte finns i närheten det kändes igen av Agnes Matte. Zita och Tindra de gör inte sånna bus, de väluppfostrade hundarna. De har lite olika personligheter även fast de är cockrar alla fyra, men charmiga allihop. (Glömde tyvärr kameran, men lovar att nästa gång då är den med.)
Selma tycker inte om för mycket spring så hon stannar alltid hemma vid sånna här träffar.

I Tisdags var det lugna dagen med en Matte som jobbade till fyra. Lill matte började sent så hon var ute en timme med en kompis och gick med jyckarna innan skolan började. De skulle gå en runda till med Lady och en liten pudeltjej på ett år men pudeln var skräckslagen och skällde och morrade om vartannat så Lady fick gå hem igen. De skulle prova igen en annan dag, då har hon ju luktat på Lady och kanske inte tycker hon verkar så farlig.

Onsdag: i går då var vi i skogen i tre timmar och strosade runt letade efter kantareller och hittade både Taggsvamp och Gula Kantareller i mängder. Det verkar som att de kommit i gång sent pga det varma torra vädret. Fyra knökfyllda påsar som jag hade jobb med att hålla(tappade de några gånger) man vill ju inte lämna för nästa gång kanske de är borta.
Vädret var skönt i går och hundarna verkligen njöt av den härliga skogsturen. Men sen kände jag mig plötsligt alldeles matt i hela kroppen och fick ont i lederna (Förkylning) så på kvällen blev det sängen och ingen Agility och i dag samma sak. Jag hoppas jag blir frisk till Helgen för då är det Agility tävling och jag har anmält bägge till både Hopp klass1 och agilitybana vi får se.
Jag känner mig mest matt nu så i dag blir det bara kisse rundor och mycket sova så att jag förhoppnings vis blir frisk till på Lördag.