4/11/2008

Nu har det börjat regna här,hm:(

I dag tog vi oss en koppelpromenad själva igen så att hon får lära sig det här med att gå utan att dra. Änderna är spännande men hon springer bland dem utan att jaga änn så länge! Till och med Chanell fick vara ifred efter att jag berättade för henne att om hon skulle vara lös med kompis som är kopplad då får man låta henne vara ifred, det gick jätte bra.

Sen jag började med dessa promenader är hon helt slut när vi kommer in. Jaa, de är tidskrävande, men de funkade så bra på Selma min första hund så jag står ut. vad jag gör är att jag stannar så fort hon drar det minsta i kopplet och står still tills hon tar ögonkontakt och slutar dra. Ja sen varierar det ju hur många steg vi hinner ta innan det blir dax igen. Ibland kan vi gå 10 steg ibland bara ett. Men hon börjar fatta, det är bara det att fröken Smilla har så hemskt mycket spring i de små bena.
Sen får hon inte börja springa innan hon ger mig ögonkontakt igen och så vidare. När hon blir frisläppt jag menar.

Innan maten har hon själv utan att jag behövt säga något förstått att om jag inte lugnt sitter och väntar blir det ingen mat och min mat är min och den andra matskålen är Ladys!

Samma för att komma in och ut, stilla och ögonkonmtakt annars kommer man ingenstans.

I dag började jag med Sitt komandot och Kom. Hon är smart hon.
Jag brukar även säga hennes namn när jag vill ha kontakt med henne och de är ju så observanta de här hundarna.
Vi har varit och spårat en gång, förra Söndagen och det märktes tydligt att hon har spårintresse!

Jag har ju bestämt att jag ska kampa in henne till fotet(någon som berättat att resultatet blev super, har sett det oxå) och vi håller på med pipisen+godis. Kampboll och med min röst. Det blir en liten kombination. Kanske jag klickar in henne oxå!

Känns skoj nu att komma igång med lite övningar förutom vardagslydnaden.

Lady och jag har ju börjat på agilityn och jag ska använda just agilityn som belöning för henne, för hon älskar det. Vi ska till planen i morgon eller övermorgon och träna. Man måste träna minst en gång mellan kurstillfällena tycker jag.
Då följer bägge hundarna med för lite skoj.

Veronika och jag ska träffas en dag och lägga spår till Grim och Novak+Lady och Smaily och Susanne och Smillas syster+Agnes ska ut en dag i helgen och jag ska passa min mors hundar i morgon Em.

Full rulle som vanligt med andra ord!

Ska bli så skönt att börja jobba dag igen så att jag får sömnen som nu är sis och så med. Brukar bli max 4 timmar med ett eller flera avbrott!!:(