1/12/2008

Spårläggning och bus i skogen...

I dag har vi varit en runda i skogen med valparna. Vi tog bilen och körde i 10 minuter sen är man ute i djupaste skogarna. Tyringe har ju sk0og runt om åt alla håll, så det är bara att välja.

Bilresan var inte det mest behagliga för vi hade en tenor med oss. Kenzo lät som en vargflocks ledare som skulle sammankalla flocken, till att börja med. Efter halva turen lugnade ha ner sig.
Kenzo, Hugo och Anais satt i buren på vägen dit men sen på hemvägen satt alla valpar i den, eller snarare sov. Lady och Zita satt i säkerhetsbälte. Det gick faktiskt smidigt. Jag satt fram.

Framme i skogen släppte vi ut vilddjuren och de tyckte det var lattjolajbans!! De gnagade grenar, rullade sig i mossa och sprang och busade hela tiden. Inte det minsta rädda för nya omgivningar.
Vi gick lite långsamt fram mamma och jag så valparna skulle kunna utforska i egen takt och efter en halvtimme tyckte vi det räckte för valparna. Då satte vi in hela gänget i bilen och mamma hjälpte mig med viltspåret.

Jag gjorde ett lagomsvårt med fyra vinklar, en med idiotvinkel, två bloduppehåll i samma slags skog. Gran med mossa. Det finns möjlighet för kalhygge mm i dessa områden, men jag tänkte att vi skulle ta det lugnt och se hur det går i morgon först. Sen utvärdera och göra ca ett i veckan. För jag har märkt att Lady behöver lite mer hjärngympa än vad hon får just nu.

Spännande i morgon att se vad hon tycker om spåret. Hon visste vad jag gjorde och trodde hon skulle få gå det direkt, men vi ska vänta till ett tiden i morgon, då det legat i 22 timmar.

Ska ta med kameran i morgon och fota lilla gumman.