5/29/2006

Selma har haltat & Lady vunnit pris...

Vaxination, fästinghalsband och sen började Selma att halta. Jag tror det var en sticka som satt i ena bak tassen. Mattes kompis Susanne hjälpte till med det som var tvunget att göras. Själv blev jag inslängd i buren och fick inte titta eller lukta någonting på Selmas tass. En tillfällig mun korg för allas skull sen rakades det på tassen och jodopaxades ordentligt, lades på binda och lindades ordentligt. Selma linkade fram på tre ben i två och en halv dag sen under skogspromenad lossade lindan lite och då tog matte bort det och efter det har Selma bara linkat en gång och det var i går under vår tre timmars promenad som vi har börjat gå.
Själv har jag tränat agility ett antal gånger med matte och Zita med matte. Har följt med Zita när hon skulle klippas hos Maggan och utlöst larmet i ren protest när varken jag eller Zita fick se hennes nya valpar, varit på Teba och ylat utanför, för där fick vi inte komma in har även tittat på Tindra när hon skulle ställas ut i Hässleholm och även Ladys syster Ella(hon fick 1 hp 5 reserv). Vi har varit och vägt en gång i veckan (jag väger just nu 11,5 kg) och på Kristihimmelfärdsdagen var vi på cocker träff på Järavallen jag Matte lill matte och lill husse+ Zita med sin matte (min Mattes mamma). Vi hade tips runda,korv grillning, lotteri och cocker race som jag vann. Första racet var mot Zitas halv syster Smilla(som bet Matte i handflatan i ren upphetsning) sen sprang vi mot en annan hund och till slut var det tre hundar kvar och vi släpptes samtidigt. Segern blev min med nöd och näppe men jag vann. Förra året var vi den snabbaste cocker valpen och i år den snabbaste vuxne cockern. Så Matte fick med sig en vandringspokal och en pärm där Matte skall skriva i och sätta en fin bild på sin lilla racer hund i. Zita skulle vänta tills nästa år, vi bestämde att vi skulle träna henne.
Igår var jag Maria Selma och matte ute och gick vår nyuppfunna väg iskogen och då stötte vi på en älg. Matte tog tag i mitt halsband för jag tror jag var den enda som inte såg den(Selma är rädd för dem och Mattarna lika så) men jag tycker det är skoj när vi träffar andra i skogen och springer gärna fram och hälsar så matte tyckte det var bäst att låta bli om det fanns några kalvar med . Älgen hade kanske inte alls uppskattat det trodde matte.