5/14/2008

Smilla hoppjerka, spårar som en blodhund!!!

På förmiddagen så gick jag och hudarna ut i kohagen och de fick strosa omkring lite. Sen när de inte så lade jag ut fyra pinnar som man lägger i spåret och satte mig igen på muren. Smilla var den som först lade märke till pinnarna och jag berömde så fort hon bara nosade på dem med korv. Till slut var de som tokiga och kom hela vägen in med dem bägge två. Sen ska jag ju introducera de i spåret för Smilla och hon ska markera och helst ta med dem och avlämna till mig.
Efter det gick vi lite till en annan skuggig plats i kohagen och där körde vi lite ligg och stå för några få gånger. Lite granna ligg kvar oxå, bara några tre fyra gånger så att det fortfarande är skoj. Oj vad bra med en liten Lady som Smilla tittar så mycket på och lägger sig så klart hon oxå!!

Sen fick vi följa med på Chanels avslutning på valpkursen!!
De skulle spåra och jag fick lägga ett sår till Smilla oxå! Första gången för henne med spårsele och i skog för vi har spårat på äng hitintills. Jag satte på det långa brukskopplet och fritt upptag hade de här oxå. Vi hade det näst sista spåret och Smilla var lite övertänd efter allt, jag har ju ingen bur till henne så hon fick följa med mig när jag tittade på de andra som spårade. Hon hann med att busa med en newfoundland en bordercollie, som hon först tyckte var lite väl på, men sen gick jätte bra, en dvärg snauser Zorro som hon tyckte mycket om. Så när det var hennes tur var hon som sagt lite väl uppe i varv och hoppade som en tok de första stegen, men sen som vanligt tog hon spåret och spårade utan avbrott tills kampisen var hittad. Hon är jätte duktig tycker jag. Hon spårar kanske inte helt rakt i spårkärnan hela tiden, men hon spårar och spårar och har verkligen kommit på det och det är så skoj att finnas på den andra sidan kopplet och bara följa med.

Jag glömde ju ta ner de två snitslar vi hade en i början och en i slutet så då fick Lady rycka in och gå spåret, så hon fick något att göra hon oxå.

Chanel spårade på bra men fick ett lite för långt spår och blev trött på halva vägen, så jag gick ut ett nytt lite kortare aldeles rakt spår till henne och dammsugaren Chanel klarade det med glans!!

En parantes.
Men det första spåret hittade de inte pipisen i slutet på, de var och letade överallt och en hund fick göra uppletande, men den var borta. Ja då går spårhunden Moa ut och går rakt på pipisen:))
Efter det hade vi lite genom gån igen och sen gjorde vi budföring, som Fröken Smilla tycker är jätte roligt!! Hon hade gärna sprungit en runda till, för något hon älskar mer och mer här i livet är att springa!!

Jag är jätte nöjd med denna kväll och dessutom har vi fått pappret på att valpkursen ska komma igång nu, Lattjo så skoj. Och nästan bara brukshundar blir det i Smillas valpkurs, Tjoho!!!

I dag dagen efter spåret sov vi från att vi kom hem tills telefonen ringde klockan tio, vi var trötta med andra ord!!