4/29/2009

Cockerspanieln...

Som jag ser på denna härliga ras är det sättet den har som är alldeles underbart. Om jag får en valpköpare som undrar hur jag ställer mig till att de vill ha en sporttrimmad cocker, då säger jag att det är helt upp till köparen.

Hunden är fortfarande samma härliga hund även utan all päls som har en tendens att tova sig titt som tätt. Pälsen växer ut igen om man skulle vilja ställa ut eller ha en cocker med en massa päls!!

Det finns ju inget underbarare än en busig liten cocker som vill vara med överallt och som både syns och hörs. Jag har kommit så långt från bruksmänniskan i mig som ville ha full kontroll och en hund som bara sitter fint brevid och gör precis som jag säger.

En hund med vänlig personlighet och lite små egenheter är en cocker för mig i dag.

Då betyder inte det att hunden ska stå och tigga vara rent ouppfostrad i allmänhet!!!

Och det är väll alldeles självklart att man inte kan ha en stor hund på det viset, men det väljer man ju alldeles själv!!

Cockern är rasen inte pälsen det är väll det jag mest funderat på i det sista, och en så härlig ras som sagt!!!